۱۳۹۴ فروردین ۲۰, پنجشنبه

شهرستان خوانسار

خوانسار
خوانسار به چند گونه نوشته و تلفظ می شود. خانسار- خانیسار-خونسار-خوانسار و خوسار نام خوانسار از دو بخش«خان» و «سار» تشکیل شده که خان به معنی چشمه و سار پسوند کثرت و فراوانی است. بدین ترتیب خوانسار به معنی چشمه سار یا چشمه های فراوان است. دلیل آن نیز وجود چهارصد و پنجاه چشمه در خوانسار است.
تاریخچه این شهرستان به قبل ازاسلام می رسد وجود آثاری ازآتشکده تیر و معبدی بنام هیکل درکوه تیردر حوالی روستای تیدجان وسنگ قبری به خط پهلوی درقریه قودجان دلیلی براین مدعاست. مدارکی که ازسابقه تاریخی خوانسار در دست است تاریخ مهاجرت دسته ای از اقوام یهودبه خوانسار وسر گذشت آنهاست. که به زمان سلطنت کورش می رسد.

دربعضی نوشته ها قدمت خوانساربه زمان اسکندرمی رسد و معتقدندکه اسکندر هنگام رفتن به اصفهان از آنجا گذشته است و یکی ازمیدانهای جنگ اسکندر و داریوش سوم درمنطقه ای بین خوانسار-کهرود و اصفهان بوده است.

همچنین گفته می شود در زمان حمله افغانها به ایران اشرف افغان با سپاهی عظیم قصد تصرف این شهر را داشت ولی مردم غیرتمند و جوانان سلحشوراین شهرماهها درمقابل او مقاومت نمودند و ناچار از محاصره شهر دست کشید.

مـوقـعیت جـغرافـیائی
این شهرستان درشمال غرب استان اصفهان واقع و از سمت شمال به گلپایگان ازسمت شرق به شهرستان تیران وکرون و نجف آباد و ازجنوب و غرب به شهرستان فریدن محدود است این شهرستان با وسعتی حدود 900 کیلومتر مربع در منطقه مرکزی ایران و در دامنه رشته کوه زاگرس (کوه خوانسار) واقع است. شهر خوانسار در 33 درجه و 13 دقیقه عرض شمالی و 50 درجه و 19 دقیقه طول شرقی قراردارد. فاصله این شهرستان ازمرکز استان 160 کیلومتر و از مرکز کشور 380 کیلومتر میباشد. خوانسار در منطقه ای کوهستانی واقع و دارای  2250 متر ارتفاع از سطح دریاست.
مـوقـعیت آب وهـوائی
به علت ارتفاع زیاد این شهرازسطح دریاهوادر تابستان معتدل وزمستان نسبتاً سرداست وبه همین دلیل دارای شرایط ییلاقی است وجودچشمه های آب فراوان وباغات سرسبزشرایط بسیارمساعدی برای جذب توریسم فراهم نموده است.

اماکن متبرکه-ابنیه تاریخی
به علت بافت فرهنگی مذهبی ووجودعلائق مذهبی درخوانسار بالطبع آثاروابنیه تاریخی مذهبی فراوان دراین شهرجودداردکه مختصراًتعدادی ازآنـان معرفی می گردد.

امامزاده احمدبن محمدبن علی النقی
بالغ بر1000 هزارسال قدمت داشته ودرطول زمان بنای آن باتغییرات زیادی مواجه بوده و قسمتهائی ازآن باسبک معماری جدیدمرمت وبازسازی شده درحال حاضربه همت هیئت امناء وباکمک مردمی طرح بازسازی امامزاده جهت گسترش فضای سبزواسکان وپذیرایی مسافران همچنین بهسازی وبازسازی محوطه وآزادسازی زمینهای همجوارآغازشده وباتوجه به اینکه این امامزاده هیچ گونه موقوفه نداردبه اعتبارات وکمکهای عمرانی دولت نیازاست.

پیرسرچشمه
آرامگاه شیخ اباعدنان و تعدادی ازبزرگان وعارفان اسلامی سده هشتم هجری قمری درسرچشمه خـوانسار زیارتـگاه اهـالی مسافران ومیهمانان شهر خـوانسار می باشد.

مسجدجامع خوانسار
با قدمتی چهارصدساله یکی ازمراکزمذهبی شهرخوانساردرشمال شرقی شهرخوانسار واقع گردیده است. باتوجه به بافت مذهبی وعلائق دینی مردم دراین شهرستان بالغ بر یکصدوهفتادمسجدفعال ومراسم مذهبی درآن برپا می شود.

همچنین امامزاده سیدمحمود- بقعه بی بی طاهره سنگ شیر- دختران بکر- پیرجلالدین سلطان- پیرشهریار(امامزاده ابراهیم) روستای حسن آباد-بعقه امامزادگان رحمت آباد-بعقه آخوندملا حیدر (چشمه آخوند) میرکبیر (آرامگاه مرحوم آیت الله حاج سیدحسین خوانساری ازجمله دیگر بعقاع متبرکه این شهرستان می باشد)
پارک سرچشمه
یکی از مراکز تفرجگاهی و گردشگری خوانسار پارک سرچشمه این شهرمی باشد این پارک با وسعتی حدود 15 هکتار در جنوب شهر خوانسار و در دامنه کوه خوانسار قرار دارد پارک زیبا که در طول سال و در فصول مختلف پذیرایی میهمانان و گردشگران زیادی از شهرهای استان و دیگر نقاط کشور می باشد و بدلیل وجود چشمه های آب متعدد از جمله چشمه مرزنگوش - چشمه شترخون- چشمه پیرکه در جنب آرامگاه شیخ اباعدنان قراردارد ازطراوت و زیبائی خاص برخوردار شده همچنین وجود جنگل انبوه ازدرختان مختلف دردامنه کوه و محلهای استراحت و سکوهای مخصوص مسافران و میهمانان بر جاذبه طبیعی این پارک زیبا افزوده است. چشمه اصلی این پارک ضمن افزایش بر زیبائی پارک تأمین کننده آب کشاورزی خوانساربوده و انهار11  گانه خوانسار از آن بهره مند می شوند.

تفرجگاه گلستانکوه
منطقه ای است درجنوب شهرستان خوانسار در فاصله 10 کیلومتری شهر خوانسار این منطقه سرسبز و بسیارخوش آب و هوا و دارای شرایط ییلاقی مناسب می باشد سرتاسرمنطقه گلستان کوه پوشیده از گونه های گزانگبین- پیاز وحشی (موسیر) و انواع گلهای زیبا که ازآن جمله می توان گلهای لاله اشک مژگان انواع لاله های سرنگون- سرنگونی ایرانی- حنائی- لاله بیشه زار- لاله آتشی- لاله کوهی را نام برد. گلستانکوه ازمناطق دیدنی و زیبای خوانساراست که درفصل بهارپرازگلهای اشک  مژگان و لاله سرنگون می شود. این گلها درمیان بوته های گزانگبین وحتی به روی صخره هامی رویند و خاصیت داروئی نیز دارند و بازیبائی خودهربیننده ای را مجذوب ومسحورخود می کند. مسافران خسته ومشتاق طبیعت بـرای ساعتی هم کـه شده خودرا به آغوش گرم وباصفای گـلستانکـوه می سپارند و از زیبائی های آن لذت می برند. اوج زیبائی این منطقه باصفا از فروردین ماه تا اواسط خرداد ماه می باشد.

بعد فرهنگی
این شهرستان یکی ازمناطق عالم پرور و فرهنگی کشور و مهدعلما،نویسندگان ،هنرمندان وشعرا بوده و به لحاظ رعایت اختصاربه تعدادی ازآن بزرگواران ذیلاً اشاره میشود.

علمای خوانسار
 آقا حسین خوانساری
متوفی 1098 ومدفون در تخت وفولاد اصفهان. آقاحسین خوانساری معروف به علامه خوانساری از شاگردان معروف میرفندرسکی است ایشان حکیم ومتکلم ومحدث وفقیه بزرگ عهد خود بود و به سبب اهمیتی که درحوزه های علمیه یافت به محقق خوانساری مشهور گشت و نیزبه سبب آنکه پدرش جمال الدین و پسرش جمال الدین نام داشتند ایشان به ذوالجمالین معروف بوده است. مقبرش درتخت فولاد اصفهان به بعقه آقاحسین خوانساری معروف است که توسط پادشاهان صفوی ساخته شده از آثار تاریخی اصفهان محسوب میگردد.

آقا جمال خوانساری ملاحیدرخوانساری
ملاحیدربن محمدخوانساری
از حکما و فضلای قرن یازدهم و شاگرد دوره اول میرداماد دراصفهان 

استاد علامه آقاحسین خوانساری
از ایشان دو اثرعلمی به نامهای زبده التصانیف و معین الاعیان بجای مانده است مقبرش در خوانسار در وسط خیابان موسوم به بلوار معلم واقع گشته است.

سیدابوالقاسم معروف به میرکبیر

ازعلمای زمان صفویه وازعلمای بزرگ عهد خود بود اوایل زندگی در اصفهان وسپس به خوانسار مهاجرت نمود و در قریه قودجان ساکن گردید و در قرن11 هـ ق درقودجان بدرود حیات گفت و در قبرستان قودجان دارای مقبره است. ایشان صاحب آثارعلمی بسیاری بویژه کتاب مناهج المعارف ایشان کراراً چاپ گردیده است.

آیت الله سیدمحمدتقی خوانساری
مرحوم آیت الله سید محمد تقی خوانساری فرزند آقا سید اسدالله خوانساری از معاصران است که نمازباران ایشان زبانزد خاص وعام است ایشان عمده تحصیلات را درنجف سپری و سپس دراوایل تأسیس حوزه علمیه  قم به قم مهاجرت نمو دو از علمای طراز اول ایران و جهان اسلام محسوب می گردد و در سال 1371 هـ ق براثرسکته قلبی درهمدان وفات یافت و در قم در مسجد بالاسرحرم حضرت معصومه مدفون گردید.

آیت الله سیداحمدخوانساری
آیت الله خوانساری ازعلمای معاصراست فرزندآیت الله سیدیوسف خوانساری که باسی  واسطه نسب شریفش به امام موسی بن جعفر(ع)می رسد از محضرعلمای بزرگ درنجف بهره برد و به ایران بازگشت واز جمله علمای طرازاول ایران وجهان اسلام بود درسال 1363 شمسی درتهران وفات یافت و در مسجد بالا سر حضرت معصومه(س)مدفون است دارای آثارعلمی فراوان ازجمله (جامع المدارک در101 جلد) است.
 
شعرای خوانساری

زلالی خوانساری - حقی خوانساری - تصنیفی خوانساری -مولاناجدایی – مولامحمدحسن(جناب)- تابعی خوانساری - احمدسهیلی خوانساری و ...
 دیگر بزرگان
ابوالقاسم خوانساری، احمدخوانساری، ابوالقاسم ابن اسدالله خوانساری(1273 زنده)، ابوالقاسم ابن میرزاحسین خوانساری، اسماعیل بن علی خوانساری 1275 ق، اسدالله خوانساری 1349 ق، آقابدیع خوانساری1113 ق، احمدبن علی خوانساری1315 ق،حسن خوانساری 1300 ق، حسن بن محمد باقرخوانساری1343 ق، حسن بن محمد هاشم1281 ق، علیرضا خوانساری 1247 ق، علینقی بن محمدخوانساری 1274 ق، بیش از120 خوشنویس ازعصرصفویه تاکنون

موسیقی دانان
ادیب خوانساری، محمودی خوانساری ، عندلیب خوانساری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر