۱۳۹۴ فروردین ۲۰, پنجشنبه

جاذبه هاي گردشگري فریدن‬‎

جاذبه هاي گردشگري از نظر گردشگري اين منطقه به دليل كوهستاني بودن داراي جاذبه هاي بيشماري مي باشد و ازلحاظ تاريخي نيز داراي قدمتي بالغ بر ۴۰۰ سال مي باشد . منطقه اي كه اكنون فريدن ناميده مي شود در طول تاريخ به نامهاي پاراتاكن ، پارتاكن ، فريدن ، فريدين و فريدن ناميده شده و در نقش يكي از مراكز مهم اقتصادي و ارتباطي بوده است . از مناطق و تفريح گاه هاي اين منطقه مي توان به موارد زير اشاره كرد .



پل تاريخي و آبشار نوغان :
 
 
 
بر روي رودخانه قم رود ( انار بار ) پل تاريخي وجود دارد كه به پل نوغان معروف است . در امتداد اين رودخانه به سمت شمال آبشاري بسيار زيبا وجود دارد كه مسافران را به سوي خود مي خواند.

سرچشمه آغچه:

در منتهي اليه روستاي آغچه سرچشمه اي زيبا وجود داردكه رودخانه حاصل از اين سرچشمه از باغها و بيشه هاي بسيار زيادي عبور و محيطي دل انگيز براي گذراندن يك روز مفرح در كنار اعضاي خانواده و دوستان فراهم آورده است .
 
 
 
لاله زار فريدن:

در منطقه اي واقع در ۲۰ كيلومتري شمال غربي مركز شهرستان (شهر داران) در دامنه كوههاي مرتفع دره بيد بالا واقع گرديده كه مملو از پوشش لاله هاي سرنگون و انواع گياهان مرتعي مي باشد كه در نوع خود كم نظير و مختص به اين منطقه مي باشد.
 
 
 
 رشته كوه دالانكوه :

دالانكوه رشته كوهي است از رشته كوههاي زاگرس مركزي واقع در غرب استان اصفهان در سه شهرستان فريدن ، چادگان وتيران وكرون كه داراي قله هاي متعدد و بلند مي باشد كه از مهمترين آنها مي توان به ؛ دامنه ، بزينو ، پرپر ، احمد رضا و دالان اشاره كرد ؛ ارتفاع بيشتر آن ها بالاي ۳۰۰۰متر مي باشد و بلند ترين قله ي آن به نام دالان به ارتفاع ۳۹۱۵ متر است كه در ۹ كيلومتري خاور جنوبي شهر داران قرار دارد .رشته كوه دالان كوه به صورت يك رشته موازي هراه با ديگر رشته كوههاي زاگرس از جهت شمال غرب به جنوب شرق كشيده شده است وطول تقريبي آن ۶۰ كيلوتر و عرض متوسط آن ۷ كيلومتر مي باشد كه در ميانه هاي رشته كوه به صورت دو رشته دالان مانند و با زاويه ي تقريبي ۳۰ درجه در آمده كه رشته شمالي به روستاي احمد رضا وچشمه مرغاب ختم مي گردد ولي رشته جنوبي و در حوالي جاده اصفهان – چادگان به رشته كوههاي شهرستان هاي نجف آباد وشهر كرد متصل مي گردد .در دامنه هاي اين رشته كوه شهر ها و روستاهاي زيادي واقع شده است كه مي توان از شهرهاي داران ، چادگان ، رزوه ، دامنه ، عسگران و روستاها ي انالوجه ، قرقر ، معروف آباد ، ده كلب علي ، كرد عليا و سفلي ، دولت آباد ، تقي آباد ، الور ، احمد رضا ودو تو نام برد .به لحاظ پوشش گياهي ؛ اين كوهستان مورد بهره برداري دامداران و زنبور داران منطقه وخارج از منطقه قرار مي گيرد .
 
 
 
بيشه زارهاي دهستان اسكندري وموغان فريدن:
 
 
 
 
سرچشمه افوس

در سمت شمال غربي سرچشمه در حدود ۲۰ متر بلندتر از كف سرچشمه آثار حوض سنگچين شده بچشم ميخورد اين حوض كه آبي سرد و زلال داشته در نظر مردم حوضي مقدس و متبرك بوده است و در طول زمان معجزاتي از آن بمنصه ظهور رسيده است. اعتقاد عمومي بر آنست زماني كه حوض آب داشته( در حال حاضر به آن حوض نمي شود گفت به علت كم بودن آب ) هميشه جامي زرين مانند قايق روي آب گردش ميكرده، اما اين جام بنظر و ديد همگان نمي آمده است وفقط افراد خيلي با ايمان و مؤمن آنرا ميديده اند. اين افراد حق نداشتند كه جام را لمس كنند چه بمحض آنكه اراده گرفتن جام را داشتند جام ناپديد ميگرديد. اين حوض كه اكنون هم پرچم سبز رنگي بر روي گنبد فلزي آن به اهتزاز است در نزد افوسيها فوق العاده مقدس ميباشد. چه امروزه هم مشكل گشاي زن و مرد افوسي است وافوسيان را سخت بر اين حوض اعتقاد است.
 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر