۱۳۹۴ فروردین ۲۰, پنجشنبه

معرفي شهرستان اردستان

معرفي شهرستان
موقعيت جغرافيايي
اردستان از شهرهاي شمالي استان اصفهان است كه در ۱۱۰ كيلومتري شمال شرقي اصفهان و ۳۴۰ كيلومتري جنوب شرقي تهران واقع شده است . اين شهر مركز شهرستاني به همين نام است كه از شمال محدود است به كوير نمك مركزي منتهي به شهرستان گرمسار و از جنوب به برخوردار و كوهپايه اصفهان ، از مغرب به شهرستان هاي كاشان و نطنز و از مشرق به نايين و انارك .

سابقه تاريخي اردستان :
بناي اوليه و هسته اصلي غالب شهرها در پاي آبي واقع شده است كه از آن ميان كاشان در پاي آب فين ، مشهد در پاي آب كوه سنگي ، تهران ( ري ) در پاي چشمه علي و اصفهان كنار زاينده رود بيشتر شهرت دارد . بناي اوليه و هسته اصلي اردستان نيز در پاي مظهر قنات معظم و تاريخي ارونه بنا شده است ، كه سابقه دو هزار و پانصد تا سه هزار ساله دارد و با قنات بي نظير دو طبقه محله مون كه از شاهكارهاي هنر قنات سازي شناخته شده از مهم ترين و مشهور ترين قنوات استان به حساب مي آيند . و با توجهي كه در سال هاي خير ، از طرف اساتيد و پژوهندگان به مطالعه و بررسي در خصوص اين دو قنات مبذول شده ، به شمار ثبت آثار ملي ايران در آمده اند و قنات ارونه در ابتدا، موضعي در بيست ، سي كيلومتري شمال غرب اردستان امروزي به نام لاسويه را مشروب مي كرده كه بقاياي شهر مزبور به نام خرابه هاي ساساني در شمار ثبت آثار ملي ايران در آمده و كاوش در ان نيز ار طرف سازمان ميراث فرهنگي غير مجاز اعلام شده است . هر چند در پي مطالعات و بررسي هاي دو هفته اي هياتي از كارشناسان استان در چند سال پيش و شناسايي بيش از بيست تپه تاريخي موضع اردستان متروكه ، به طور قطع و يقين ، مشخص نشده ، ولي جالب آنكه زمين هاي شرق و شمال شرق روستاي موغار را اهالي محل به نام لاسو مي شناسند و گاه گاه در ان حوالي نير به اشيا ء عتيقه اي هم بر مي خورند . جالب تر انكه مسيري را كه آب قنات ارونه تا لاسويه پيش مي پيموده بر حسب بر حسب قرائن شناسايي كرده و طي آن محل ۲۲ آسياب كه با آب مزبور مي گشته تشخيص داده شده است . كه مطالعات و بررسي در اين زمينه مي تواند موضوع در خور توجهي ، براي اهل تحقيق و تتبع باشد .

اردستان شهر مقدس
بناي پادشاهان ساساني براين بوده است كه شهر هايي را كه در زمان پادشاهان اشكاني وجود داشته خراب و به جاي آن شهر ديگري بنا كرده و نام خود را بر ان مي گذاشته اند . اردشير بابكان سر سلسله پادشاهان مزبور نيز لاسويه يا اردستان قديم را خراب و به جاي آن شهر جديدي در نزديك ترين موضع به مظهر قنات بنا مي نهد و نام خود را هم كه در اصل « ارده شتره » و به معني شهرياري مقدس است به شهر جديد كه اردستان و به معني شهر مقدس است مي دهد ( ارده به معني مقدس ، پاك و روشن +ستان پسوند مكاني ) اردشير بنا به قول عموم مورخين در اين شهر آتشكده اي هم بنا مي گذارد كه به مهر اردشير معروف بوده است مورخين معمولا تولد انوشيروان، خسرو اول ساساني را نيز در اين شهر نوشته اند و تكيه بر اين نكته كه اردستان امروزي درست در همان موضعي قرار دارد كه ۱۴۵۰ سال قبل قباد پادشاه ساساني در ان با دختري از دهاقين اين شهر ازدواج كرد و از او فرزندپسري به دنيا آورد كه او را خسرو نام نهادند . از جريانات در خور توجه قرون اوليه اسلام عبور حضرت امام حسن مجتبي (ع) امام دوم شيعيان از اين شهر ، در زمان خلافت عثمان است كه مصلاي آن حضرت در غالب نقاط بر سر راه ، تبديل به مسجد شده كه به ياد اين سفر پر بركت همچنان برجاست كه از ان جمله ، مسجد پا منار بم كويه زواره ، مسجد امام حسن مجتبي (ع) در محله بازار اردستان و صفه غربي مسجد جامع اردستان كه هم اكنون نيزبه نام صفه امام حسن مجتبي ( ع) در محله بازار اردستن و صفه غربي مسجد جامع اردستان كه هم اكنون نيز به نام صفه امام حسن (ع) روستاي كهنگ – جنوبي ترين روستاي اين شهرستان ، در دهستان برزاوند – مسجد معصوم شهر كوپا ، مركز بخش كوهپايه اصفهان ، مسجد لبنان ، مسجد جامع شهر اصفهان و مشهورتر از همه حضور آن حضرت در تخته پولاد گورستان مشهور اصفهان است كه در آنجا زمين با آن حضرت صحبت مي كند و لذا لسان الارض لقب يافته است .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر