۱۳۹۴ مهر ۲۱, سه‌شنبه

معرفی جاذبه های طبیعی کاشان

موقعيت جغرافيايي و شرايط آب و هوايي و سرزميني منطقه كاشان باعث ايجاد شرايط ويژه‌اي براي سكونت و فعاليت شده است كه عينيت كالبدي و سرزميني آن در پيوند بين محيط طبيعي و گروه انسانها، جاذبه‌هاي گردشگري متنوعي را پديد آورده است كه برخي از آنها عبارتند از:

جاذبه‌هاي طبيعي:
وجود زمينه‌هاي كوهنوردي، غرنوردي و چشم‌اندازها و مناظر زيبا در دامنه‌ها و ارتفاعات كركس. وجود دره‌هاي سرسبز، پرآب، خوش آب و هوا با سكونتگاههايي با معماري خاص در دل كوههاي كركس. وجود كوير مركزي ايران با ويژگيهاي منحصر به فرد. دارا بودن موقعيت ويژه براي ستاره‌شناسي حرفه‌اي و آماتوري. وجود چشمه‌هاي زيبا و كاريزهاي ايجاد شده در طول زمان توسط ساكنين.


جاذبه‌هاي مذهبي :
وجود امامزاده‌ها و اماكن مذهبي و آرامگاههاي مشاهير به سبب موقعيت ارتباطي ـ تاريخي منطقه از يك سو و غني‌بودن شهر و منطقه از علما و هنرمندان و شاعران و بزرگان ديني.
اجراي ويژه مراسم مذهبي در نقاط مختلف.


جاذبه‌هاي معماري ـ تاريخي:
وجود خانه‌هاي با ارزش، مساجد، آب انبارها، بازار تاريخي، باغ فين، تپه سيلك و حصار تاريخي


جاذبه‌هاي هنري:
وجود آثار هنري متنوع و زياد مانند گچ‌بريها، كنده‌كاريها، نقشه‌كشي قالي، قالي‌بافي، رنگرزي و نقاشي.


جاذبه‌هاي فولكوريك و فرهنگ عامه:
حاكميت فرهنگ غني و ارزشهاي ديني و ملي برگزاري مراسم گوناگون به منظور گراميداشت اعياد و مراسم ملي و مذهبي.


جاذبه‌هاي سكونتگاهي:
از جمله نقاط جمعيتي كه هر يك با ويژگيهاي خود پذيراي اهالي منطقه و گردشگران در ايام مختلف سال هستند. در دل پهنه‌هاي ييلاقي قرار گرفته‌اند، داراي آداب و روسم و آئينهاي ملي و مذهبي خاصي هستند و از تك بناها يا مجموعه‌هاي معماري روستايي بهره‌مندند، مي‌توان به نقاط زير اشاره كرد: نياسر، قمصر، اسحاق آباد، قهرود، جوشقان، بزرك، اردهال، ابيانه، آران و بيدگل، مرق و گلستانه.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر